Kom op 9 november naar de gezellige Hubertusmarkt in hartje Gulpen! De markt is gratis toegankelijk voor jong en oud. De eerste Hubertusmarkt in Gulpen was in 1544. Dit jaar is de markt er voor de 480ste keer!
Deze jaarlijkse markt biedt ook tal van kinderactiviteiten en staat garant voor een dag vol gezelligheid en Bourgondisch genieten met ook dit jaar weer een Cittaslowplein en vele marktkramen. Wat kunt u zoal verwachten? De Hubertusmis start om 10.00 uur in de Sint Petruskerk te Gulpen. Dit tijdstip is ook de start van de Hubertusmarkt. Na afloop van de mis vindt een paardenzegening plaats bij de hoofdingang van het gemeentehuis. Daar staan de paarden opgesteld om door de deken gezegend te worden. Ook dit jaar zijn vele marktkooplieden, afkomstig uit het hele land, aanwezig! Bij de honderden standplaatsen is van alles te koop. Van kleding tot handige gadgets, van schoenen tot vers gerookte paling en tal van streekproducten. Een groot aantal oude ambachten met traditioneel handwerk geven de Hubertusmarkt een bijzonder karakter en natuurlijk brengen we ook het internationale keurmerk Cittaslow onder de aandacht! Kijk hieronder voor het uitgebreide programma en informatie.
Programma en praktische informatie Hubertusmarkt 2024
Wat gebeurt waar?
- 10.00 uur. Hubertusmis in St. Petruskerk te Gulpen tot circa 11.15 uur.
- 10.00 uur: Start markt.
- 11.20 uur: Kapelaan Pendersplein; openingswoord door burgemeester, paardenzegening en Jägermeister.
- 11.30 uur: Paardenzegening, bij hoofdingang gemeentehuis.
- 12:00 uur: Eerste vat bier wordt aangeslagen op de Rijksweg.
Start Open Podium op Cittaslowplein.
Demo brandweer op Rijksweg. - 14:00 uur: Uitroepen van nieuwe Cittaslowambassadeurs bij het Cittaslowplein op de Rijksweg.
- 14:30 uur: Demo brandweer op Rijksweg.
- 16:00 uur: Einde Open Podium.
- 17:00 uur: Einde markt.
- Kapelaan Pendersplein en Rosstraat: hoefsmid, herder en gratis rondritjes op pony’s
- Rijksweg: Brandweer demonstratie en Bureau drugszaken
- Rijksweg: Cittaslowplein, live cooking en Open Podium (om 14.00 uur uitroepen van nieuwe Cittaslow ambassadeurs)
- Rosstraat: Oude ambachten en beestenboel
- Looierstraat: Verschillende kinderactiviteiten en kermis
- Honderden marktkooplieden: voor ieder wat wils
- Speciale aanbiedingen van winkeliers uit Gulpen
- Gevarieerd culinair aanbod Gulpense horeca
- Demonstraties door brandweer aan het einde van de Rijksweg richting Margraten
- Kermisattracties
Voor de kleintjes
Ook voor de kleintjes is er genoeg te doen! In de Looierstraat kunnen de jongste bezoekers van de Hubertusmarkt terecht. Zo is er bijvoorbeeld een kleine kermis. Van eendjes vangen tot touwtrekken, er is genoeg te doen!
Beestenboel
Óók voor kinderen die van dieren houden is er genoeg te doen tijdens de Hubertusmarkt! Zo zijn er in de Rosstraat Mergelland schaapjes en kunnen kinderen gratis rondritten maken op pony’s bij de vijver. Ook is er een hoefsmid en een herder bij het Kapellaan Pendersplein.
Route paardenstoet vóór de paardenzegening om 11.20 uur
Voorafgaand aan de paardenzegening is er een paardenstoet. Kom gezellig kijken bij deze mooie traditie. De route is als volgt: Witteweg, Kon. Julianastraat, Pr. Margrietstraat, Prins Bernhardstraat, Witteweg, Ingbergrachtweg, Kapelaan Pendersplein, Willem vliegenstraat, en de route eindigt op het plein voor het gemeentehuis waar de paardenzegening aansluitend plaatsvindt.
Brandweerdemonstratie en bureau drugszaken
Veiligheid boven alles! Kom kijken naar de brandweerdemonstratie. Waar? Aan het einde van de Rijksweg richting Margraten, gedurende de hele dag.
Eetgelegenheden
Slenter over de markt en laat je zintuigen prikkelen door de ambachtelijke streekproducten uit de regio! Heb je zin in iets lekkers? Verspreid over de Hubertusmarkt kun je kraampjes vinden waar je kunt genieten van allerlei lekkernijen!
De Hubertusmarkt staat al jaren garant voor een bijzondere sfeer en gezelligheid.
Bereikbaarheid
Shuttlebus info
We verwachten veel bezoekers. Vermijd de parkeerdrukte en kom met het openbaar vervoer naar Gulpen. Komt u toch met de auto? Dan is de pendelbus die wordt ingezet de ideale oplossing! Want vanaf het parkeerterrein bij Klooster Wittem rijden er de hele dag gratis pendelbussen voor bezoekers van de Hubertusmarkt op en neer.
Auto en fiets
Parkeren met de auto kan op de volgende parkeerplaatsen:
- Parkeerplaats Mosaqua (P1)
- Parkeerplaats Rocca (P2)
- Parkeerplaats Sophianum (P3)
- Parkeerplaats Klooster Wittem (P4)
Parkeren met de auto of fiets kan op de volgende parkeerplaatsen:
- Fietsenstalling Tramweg
- Fietsenstalling Wilhelminastraat
De jaarlijkse Hubertusmarkt vindt plaats op zaterdag 9 november van 10:00 tot 17:00. Het centrum van Gulpen is vrijdag 8 november en zaterdag 9 november gesloten voor alle verkeer.
Komt u met de auto? Plan dan vooraf uw reis en bekijk op welke parkeerplek u de auto parkeert.
Komt u met de fiets? Parkeer deze dan op de fietsparkeerplaats op de Tramweg of Wilhelminastraat. Volg te allen tijde de aanwijzingen van de verkeersregelaars.
Gevonden voorwerpen kunt u afgeven bij het gemeentehuis in Gulpen.
Geschiedenis Hubertusmarkt
De eerste Hubertusmarkt in Gulpen was in 1544. Dit jaar is de markt er voor de 480ste keer!
Lees hier meer over de geschiedenis van de Hubertusmarkt.
Ontstaan als een 'gunst' in 1544
In de geschiedenisboeken is terug te vinden dat de Hubertusmarkt een 'gunst' is uit het jaar 1544. In dat jaar beëindigden Keizer Karel de Vijfde en de Hertog van Gulik hun vijandelijkheden. Oorlogen kosten veel geld, ook toen al. Een van de mogelijkheden om de ontstane armoede te laten verdwijnen, was het toestaan van een jaarmarkt. De heer van Neubourg en de Hertog van Brabant hadden dit bij Keizer Karel de Vijfde in overweging gegeven. Op paaszaterdag 1544 werden de verzoeken schriftelijk door Keizer Karel de Vijfde in Brussel gehonoreerd. De eerste jaarmarkt was op 3 november 1544 een feit. Het is de dag van de herdenking van de Sint Hubertus; de dag waarop zijn gebeente van Brussel werd overgebracht naar Luik.
'Personeelsdag' avant la lettre
In de eerste 30 jaar van de 20e eeuw had deze markt ook een geheel andere functie. In die tijd waren er veel boerderijen in Limburg en de mechanisering stond in de kinderschoenen. Veel personeel woonde intern. Hun verdiensten waren vaak alleen kost en inwoning plus een kleine vergoeding. Er bestond in die tijd geen arbeidsovereenkomst zoals dat nu gebruikelijk is. Toch werden er afspraken gemaakt. En juist daarvoor was de Hubertusjaarmarkt belangrijk. Het was dé grote dag voor het personeel. Op die (soms vrije) dag werden er opnieuw afspraken gemaakt voor het komende jaar over de arbeidsovereenkomst. Als de boer de knecht nog een jaar langer in dienst wilde hebben, dan werd dat op die dag afgesproken en het loon werd ook vastgesteld. Werden baas en knecht het eens, dan was het gebruikelijk dat de boer de knecht een extra muntstuk gaf. Bij ‘rijke’ boeren was dat een rijksdaalder, maar velen moesten met een gulden tevreden zijn. De werknemers hadden over deze contracten natuurlijk voldoende gespreksstof tijdens de markt.
Het eerste brouwsel van het jaar werd gepresenteerd
Hierbij kwam nog dat de plaatselijke brouwerij het eerste brouwsel van de nieuwe graanoogst, meestal een bockbier, had gebrouwen. Dit bier werd op de Hubertusmarkt gedronken. De drukte van de markt, de vrije dag en het extra muntstuk zorgden voor een gezellige sfeer op de markt. Een bockbier verhoogde alleen nog maar die feestvreugde.
Sint Hubertus
Over Hubertus (655-727) is vooral bekend hoe hij als edelman tot inkeer kwam toen er op Goede Vrijdag tijdens een jachtpartij in de Ardennen een hert voor hem verscheen met een lichtend kruis tussen het gewei en hij een stem hoorde die hem tot inkeer bracht. Hubertus werd priester en later bisschop van Maastricht. De bisschopszetel verplaatste hij naar Luik, boven het graf van zijn vermoorde voorganger Sint Lambertus. De Hubertus-feestdag wordt herdacht op 3 november, de dag waarop zijn gebeente van Brussel werd overgebracht naar Luik. Lees meer informatie over Sint Hubertus.
Oproep aan hobbyisten, deelnemers Open Podium, vrijwilligers en verenigingen!
Oproep aan hobbyisten
Sinds dit jaar heeft de Hubertusmarkt ook plek voor hobbyisten op het creatieve plein! Maak jij zelf sieraden? Of verkoop je andere zelfgemaakte producten?
Op het creatieve plein kun je voor een gereduceerd tarief een tafel/kleine kraam huren om jouw geknutselde spulletjes te verkopen.
Meld je dan nu aan door een mailtje te sturen met al je gegevens en informatie via evenementen@gulpen-wittem.nl en reserveer je plekje op de Hubertusmarkt 2024 in Gulpen.
Oproep Open Podium
Ben jij een beginnende artiest, vereniging of heb je een ander talent dat je wilt laten zien? Schrijf je dan in voor het open podium op de Hubertusmarkt in Gulpen! Het podium bevindt zich op het gezellige Cittaslow Plein en biedt een geweldige kans om je talenten te presenteren aan een enthousiast publiek.
Ben je geïnteresseerd of heb je vragen? Meld je dan aan via evenementen@gulpen-wittem.nl. We kijken uit naar jouw optreden!
Oproep verengingen
Ben je lid van een vereniging en wil je jouw talenten tonen aan een breed publiek? Grijp dan nu je kans op de Hubertusmarkt!
We nodigen verenigingen uit om deel te nemen en hun unieke vaardigheden en talenten te presenteren. Of het nu gaat om muziek, dans, kunst, toneel of zang laat het zien deze dag op de drukbezochte Hubertusmarkt! Geïnteresseerd? Stuur een mailtje naar evenementen@gulpen-wittem.nl.
Doe mee en maak de Hubertusmarkt nog mooier!
Deelnemen met kraam of standplaats aan de Hubertusmarkt
We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan de Hubertusmarkt op 9 november in Gulpen!
Let op: kies als ondernemer/goed doel of organisatie voor de optie ‘inschrijven als organisatie’.
Inschrijven stand Hubertusmarkt
Huisreglement en voorwaarden deelname Hubertusmarkt 9 november 2024
Voorafgaand aan de Hubertusmarkt
- U kunt zich tot uiterlijk 16 september 2024 online inschrijven voor een standplaats.
- Uw inschrijving is pas compleet na betaling van de factuur. Zonder betaling word er geen plek gereserveerd en krijgt u geen toegang tot een standplaats op de Hubertusmarkt.
- Na betaling ontvangt u een bewijs met de door de organisatie toegewezen standplaats en meer informatie. U kunt geen rechten ontlenen aan het verleden.
- Toegewezen standplaatsen worden niet meer veranderd.
- Zonder afgeronde inschrijving kunt u geen aanspraak maken op een standplaats.
- Vul alle gegevens correct in. Bij geconstateerde afwijkingen beslist de organisatie.
- Uw inschrijving geeft géén garantie op een uiteindelijke standplaats. Na uw aanmelding zullen onze medewerkers uw aanvraag beoordelen en goedkeuren. Op basis van de volgende weigeringsgronden kan uw aanvraag afgewezen worden: de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu. Er wordt ook gekeken naar de verdeling van branches om te zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging zonder oververtegenwoordiging van een bepaalde sector. De organisatie beoordeelt of het aanbod van de standhouder uniek is en waarde toevoegt aan de diversiteit van de markt. Mocht dit niet het geval zijn, is ook dit een afwijzingsgrond.
- Bij meerdere aanmeldingen vanuit dezelfde branche is er een selectie op volgorde van binnenkomst en op uitstraling van de kraam/verkoopwagen.
- Wilt u inschrijven vanuit een buitenlands adres of buitenlands vestingadres? Dit kan door een mailtje te sturen naar evenementen@gulpen-wittem.nl. U ontvangt dan een alternatief inschrijfformulier.
Tijdens de Hubertusmarkt
- Openingstijden markt: 10:00 uur tot 17:00 uur
- U heeft alleen toegang met de brief waarin het standplaatsnummer wordt toegewezen.
- Het plaatsen van food (verkoop)wagens dient te gebeuren op vrijdagavond (8 november 2024) tussen 18:00 uur - 19:00 uur.
- Het opbouwen van overige standhouders dient te gebeuren op zaterdag (9 november 2024) vanaf 06:30 uur - tot uiterlijk 09:00 uur.
- Kom op tijd en volg de aanwijzingen op. Standhouders die buiten de bovenstaande tijdslots aankomen, worden geweigerd.
- Auto’s en aanhangers mogen niet achter of bij de kraam staan en moeten om uiterlijk 09:00 uur van de markt zijn verwijderd, tenzij in de bevestiging is toegezegd dat men een parkeerplaats op het marktterrein heeft. Hierbij is een ontheffingskaart meegezonden.
- Parkeren van uw voertuigen dient te gebeuren buiten het marktgebied en op de aangewezen parkeerplaats (Prins Willem Alexanderplein) met inachtneming van de regels. Parkeren is uw eigen verantwoordelijkheid. Op vertoon van uw bevestigingsbrief krijgt u toegang tot deze parkeerplaats.
- Uitbouwen is verboden tenzij vooraf schriftelijk overeengekomen met de marktmeester.
- De standaarddiepte bij een marktkraam is 2 meter.
- Let op! De voorzijde van de geplaatste kraam is de voorkant van de standplaats. Naar voren uitbouwen is niet mogelijk.
- Op last van de veiligheidsdiensten moet er voldoende ruimte zijn in de straten. Blijkt bij controle dat er onvoldoende ruimte is, zal de kraam worden verplaatst of afgebroken.
- Brandputten en -kranen moeten te allen tijde vrij blijven (volg de aanwijzing van de organisatie).
- Stroomafname zonder voorafgaande toestemming en betaling is verboden.
- Electrische apparatuur moet gekeurd zijn. Blijkt bij controle dat de apparatuur niet deugdelijk is, dan mag de apparatuur niet worden gebruikt.
- Bij gebruik van elektriciteit/gas dient u te beschikken over een gekeurde correcte installatie en brandblusser. Als u niet beschikt over een brandblusser hoort de organisatie dit tijdig.
- Standhouders met een gasinstallatie dienen vooraf - uiterlijk op 21 oktober 2024 - de keuringspapieren te hebben ingeleverd bij de marktmeester. Dit kan via evenementen@gulpen-wittem.nl.
- Standhouders met een gasinstallatie waarvan de keuringspapieren niet tijdig zijn aangeleverd, worden geweigerd.
- Aanwijzingen van de organisatie, veiligheidsdiensten en overheidsinstanties dienen direct en zonder discussie te worden opgevolgd.
Na afloop van de markt
- Eerder opruimen dan 17:00 uur is onder geen enkele voorwaarde toegestaan. Ook dan zijn er nog bezoekers op de markt.
- Het is ten strengste verboden om eerder dan 17:00 uur met de auto op het marktparcours te rijden.
- Na afloop van de markt moet u al uw afval opruimen en meenemen. Dit wordt gecontroleerd. Niet opgeruimd betekent uitsluiting van de markt voor de komende jaren.
Tot slot
- U bent als standhouder zelf verantwoordelijk voor bevestiging en verzwaring van uw stand.
- De organisatie beschikt niet over klemmen om uw eventueel gehuurde zeil te bevestigen. Deze dient u zelf mee te nemen.
- Bij uw verkoop dient u de regels van Warenwet Hygiëne van levensmiddelen, Warenwet Bereiding en behandeling van levensmiddelen te volgen.
- Het is verboden om drugs, dieren, wapens, plastic rietjes, tabaksproducten en vapes te verkopen. Hierbij gelden de regels van de warenwet.
- Vanaf 1 juli 2023 mag u uw klanten geen gratis wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten meer meegeven. Hiervoor moet u een apart bedrag in rekening brengen. Ook moet u uw klanten een herbruikbaar alternatief aanbieden. Denk hierbij aan bakjes of bekers die bezoekers later weer terug kunnen brengen of de mogelijkheid om zelf een beker of verpakking mee te nemen (bring your own).
- Vanaf 1 januari 2023 is het verboden om tijdens een evenement drank in glaswerk te schenken.
- Mocht de organisatie besluiten dat de Hubertusmarkt op 9 november 2024 geen doorgang kan vinden, zal de organisatie u daarover informeren en de betaalde gelden terugbetalen. De organisatie is nooit aansprakelijk voor gederfde inkomsten of inkoop van voorraden en andere kosten.
- Is er een probleem voor, tijdens of na de markt neem contact op met de organisatie. Wij zoeken samen naar de beste oplossing. Bij discussie beslist de organisatie. Kiest u ervoor om uiteindelijk niet deel te nemen aan de markt, is de organisatie nooit aansprakelijk voor gederfde inkomsten, inkoop van voorraden en andere kosten.
- Houdt u zich niet aan de voorschriften of volgt u de aanwijzingen van de organisatie en/of veiligheidsdiensten (gemeente, brandweer, politie, beveiliging) niet op, dan kunt u verwijderd worden van de markt. De organisatie is nooit aansprakelijk voor gederfde inkomsten of inkoop van voorraden en andere kosten.
- De organisatie, veiligheidsdiensten en overheidsinstanties houden zich het recht voor om de Hubertusmarkt af te gelasten op het moment dat de weersomstandigheden hiertoe aanleiding geven. De al dan niet reeds ingerichte kramen, dienen dan afgebroken en verwijderd te worden.
- Bij inschrijven en deelnemen aan de markt gaat u akkoord met deze voorwaarden.
Tarieven marktkramen Hubertusmarkt 2024
Omschrijving | Prijs |
---|---|
Huur 1 marktkraam (marktkraam is 4 meter) | € 82,89 (inclusief 1 marktkraam, stroom* BTW) (€ 70,39 + €12,50) |
Huur 2 marktkramen | € 147,78 (inclusief 2 marktkramen, stroom* en BTW) |
Huur 3 marktkramen | € 194,67 (inclusief 3 marktkramen, stroom* en BTW) |
Huur per meter grondplaats (minimale afname 4 meter) | € 18,00 incl. stroom* en BTW |
Huur food per meter grondplaats (minimale afname 4 meter) | € 36,00 incl. stroom* en BTW |
Hobbyist op speciale creatieve plein | € 25 |
Huur zeil | € 15,- borgsom |
Stroomaansluiting 230V | Geen extra kosten |
Stroomaansluiting krachtstroom | € 10 per aansluiting |
Plaatsen koelwagen, aanhanger naast standplaats of extra ruimte naast kraam of foodtruck (max. 3 meter) (wanneer mogelijk) | € 10 |
*Stroomaansluiting zonder krachtstroom
Let op! Ondernemers rondom het evenemententerrein en politieke partijen kunnen tegen gereduceerd tarief een standplaats innemen.
2024: een oproep aan paardeneigenaren voor de paardenzegening!
Een belangrijk onderdeel van de Hubertusmarkt is de traditionele paardenzegening. Dit gebeurt na afloop van de Heilige Mis om 11.00 uur bij de hoofdingang van het gemeentehuis in Gulpen. Kom met uw paard naar de paardenzegening! De paardenzegening is een oude traditie die niet verloren mag gaan. Aan dit stukje ‘cultureel erfgoed’ besteden we daarom extra aandacht.
Jongeren onder de 16 jaar, die deelnemen met hun paard, ontvangen als blijk van waardering een leuke attentie. Wilt u deelnemen? Meld u dan aan! Stuur een e-mail met uw naam, telefoonnummer, adres en het aantal paarden waarmee u wilt deelnemen aan de zegening naar info@gulpen-wittem.nl, onder vermelding van 'Paardenzegening Hubertusmarkt'. De aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
Vragen over de Hubertusmarkt / contact
Heeft u vragen over de inschrijving of algemeen over de Hubertusmarkt?
Neem gerust contact met ons op via e-mail: evenementen@gulpen-wittem.nl of tel: 14 043.
Contact met de gemeente
U bent welkom in het gemeentehuis in Gulpen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.
14 043 (vanuit het buitenland +31 43 8800 600)
Bezoekadres: Willem Vliegenstraat 12, 6271 DA Gulpen
Postadres: Postbus 56, 6270 AB GulpenVandaag: 9.00 - 16.30 uur
Morgen: 9.00 - 16.30 uur