Vraag de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente
U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden. De kaart die u in Nederland krijgt, is een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Deze is onder andere geldig in alle landen van de Europese Unie.
Wat u moet weten
Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
Als particulier kunt u 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten aanvragen:
- Bestuurderskaart
- Passagierskaart
- Instellingskaart
Bestuurderskaart aanvragen
Voor een bestuurderskaart komt een persoon in aanmerking als hij/zij ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft. Ook moet er sprake zijn van een beperking die van langdurige aard is, waardoor hij of zij met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat is zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kan overbruggen. De bestuurderskaart is persoonsgebonden. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben om de kaart aan te kunnen vragen. Er hoeft ook geen kenteken van uw voertuig op de kaart te staan. U moet wel een rijbewijs hebben. Op de bestuurderskaart wordt dit type aangegeven door een 'B'.
Passagierskaart aanvragen
Voor een passagierskaart komt een persoon in aanmerking als hij/zij ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft. Ook moet er sprake zijn van een beperking die van langdurige aard is, waardoor hij of zij met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat is zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet kan overbruggen. Tevens dient hij of zij voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk te zijn van de hulp van de bestuurder. De kaart is persoonsgebonden. Er hoeft dus geen kenteken van een voertuig op de kaart te staan. Met deze kaart kan uw chauffeur onder meer op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Op de passagierskaart staat een hoofdletter 'P'.
Instellingskaart aanvragen
De instellingskaart is bedoeld voor instellingen die onder de 'Wet Langdurig Zorg' vallen en die mensen die in de betreffende instelling verblijven, vervoeren. Deze kaart wordt door de instelling aangevraagd. Op de kaart wordt dit type aangegeven door een 'I'.
Procedure
Voor het ontvangen van een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart of voor meer informatie over de procedure kunt u telefonisch contact opnemen met het Wmo-loket via 14 043, optie 1 voor Wmo. U kunt ook een e-mail sturen naar wmo-loket@gulpen-wittem.nl
Parkeerkaart verlengen of opheffen
Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, moet u deze op tijd verlengen. Het kan namelijk nodig zijn dat u opnieuw een medische keuring krijgt. Vraag de verlenging tenminste 2 maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart afloopt, aan.
Maakt u geen gebruik meer van uw gehandicaptenparkeerkaart? Of is een naaste overleden die een gehandicaptenparkeerkaart gebruikte? Dan kunt u via het Wmo-loket melden dat de kaart opgeheven mag worden. U kunt het Wmo-loket telefonisch bereiken via 14 043, optie 1 voor Wmo. U kunt ook een e-mail sturen naar wmo-loket@gulpen-wittem.nl.
Kosten
De kosten voor het in behandeling nemen van een gehandicaptenparkeerkaart bedragen € 53,80.
Let op: Dit betekent ook dat er kosten in rekening worden gebracht wanneer de kaart niet wordt verstrekt.
Contact met de gemeente
U bent welkom in het gemeentehuis in Gulpen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.
14 043 (vanuit het buitenland +31 43 8800 600)
Bezoekadres: Willem Vliegenstraat 12, 6271 DA Gulpen
Postadres: Postbus 56, 6270 AB GulpenVandaag: 9.00 - 16.30 uur
Morgen: 9.00 - 16.30 uur