Identiteitskaart digitaal aanvragen

Een identiteitskaart (ID-kaart) kunt u digitaal of persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Een digitale aanvraag is ook mogelijk als uw identiteitskaart kwijt of gestolen is. Vooraf doet u digitaal aangifte van vermissing reisdocument. U kunt digitaal echter geen spoedaanvraag doen.
Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij het Klantcontactcentrum in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk.

Houd uw DigiD bij de hand (vanaf 12 jaar)

Digitaal aanvragen en betalen

Als u de aanvraag gedaan heeft, maakt u een afspraak aan onze balie. Samen met u maken wij de aanvraag compleet.

Voordelen

  • Start de aanvraag wanneer het u uitkomt.
  • U kunt direct afrekenen.
  • De afhandeltijd aan de balie is korter.

Geen DigiD? Vraag nu aan

Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD. DigiD staat voor Digitale Identiteit. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl. Het duurt 5 dagen voordat u uw DigiD ontvangt.

Aan de balie

In sommige gevallen kunnen wij u alleen helpen als u langskomt in het gemeentehuis:

  • Als je jonger dan 12 jaar bent.
  • Spoedaanvraag.

Let op: U kunt als ouder niet namens uw kind(eren) een identiteitskaart aanvragen. De kinderen moeten aanwezig zijn bij het aanvragen van de identiteitskaart.

Afspraak maken aan de balie van het Klantcontactcentrum

Wat u moet weten

Op de website van de Rijksoverheid leest u in welke landen een ID-kaart als geldig reisdocument wordt geaccepteerd.

Vanaf 1 januari 2020: vernieuwde ID-kaart

Vanaf 1 januari 2020 heeft de identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Spoedaanvraag

Heeft u uw ID-kaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag vóór 14.00 uur. Hiervoor betaalt u extra. U kunt uw ID-kaart meestal de volgende werkdag afhalen. Bent u uw oude ID-kaart kwijt? Dan duurt de spoedaanvraag langer.

Is zelfs een spoedaanvraag niet snel genoeg? Lees meer op deze website van de Rijksoverheid.

Kwijt of gestolen

Is uw ID-kaart kwijt of gestolen? Dan kunt u dit digitaal doorgeven
U kunt ook een afspraak bij de gemeente maken. U vult een vermissingsverklaring in en kunt daarna direct een nieuw ID-kaart aanvragen. Neem uw eventuele andere identiteitsdocumenten (rijbewijs, paspoort) mee.

Reizen met kinderen, reisdocument kind

Reist u naar het buitenland met een kind waarover u geen gezag of gezamenlijk gezag heeft? Heeft uw kind een andere achternaam? Zorg dan dat u kunt bewijzen dat u het ouderlijk gezag heeft of dat u toestemming van de gezaghouder(s) heeft. Lees meer op Rijksoverheid: Toestemming reizen met een minderjarige naar het buitenland.

Aanvragen Nederlandse identiteitskaart voor kinderen

Let op: Tot 12 jaar is toestemming van beide ouders nodig. Kan één van beiden niet bij de aanvraag aanwezig zijn, dan moet hij of zij het Formulier Toestemming reisdocument minderjarige invullen en ondertekenen. Lever dit formulier samen met een kopie van het legitimatiebewijs in.

Download het formulier voor toestemming verstrekking reisdocument voor een minderjarige (PDF, 191.7 kB)

Thuisservice bij gezondheidsproblemen

Kunt u om gezondheidsredenen niet naar het Klantcontactcentrum komen? Bijvoorbeeld omdat u bedlegerig bent of in een verpleeghuis woont? Maak dan via telefoonnummer 14 043 een afspraak voor de thuisservice. Een medewerker komt dan bij u langs om de aanvraag te regelen. Na ongeveer een week wordt uw ID-kaart bij u thuisbezorgd. Aan deze service zijn geen extra kosten verbonden.

Brexit: vanaf 1 oktober 2021 reizen naar VK alleen nog met paspoort!

Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het VK worden gereisd. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig.

Burgers die onder het Terugtrekkingsakkoord vallen (dat zijn burgers die op of voor 31 december 2020 in het VK wonen) kunnen tot en met eind 2025 gebruikmaken van hun ID-kaart. Mogelijk hebben deze burgers een bewijs nodig dat zij onder het Terugtrekkingsakkoord vallen. De landen die onder het VK vallen zijn: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Meer informatie over de Brexit.

Meenemen

12 jaar en ouder

  • Alle ID-kaarten en paspoorten die u heeft, ook als ze verlopen zijn
  • Pasfoto, let op de eisen

Jonger dan 12 jaar

  • Alle ID-kaarten en paspoorten die u heeft, ook als ze verlopen zijn
  • Pasfoto, let op de eisen
  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of gezaghouder(s) 
  • (Kopie) identiteitsbewijs van beide ouders of gezaghouder(s)
  • Formulier Toestemming reisdocument minderjarige printen. Download het online formulier, print dit en neem het ingevulde en ondertekende formulier mee naar het gemeentehuis.

In het Klantcontactcentrum vindt u een pasfotoautomaat (niet geschikt voor mindervaliden en jonge kinderen). Meestal voldoen de foto's uit deze automaat. De kosten zijn € 7,00 (contant betalen).

Kosten

Kosten identiteitskaart
Soort ID-kaart Standaard prijs Prijs bij spoedaanvraag
Vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) € 68,50 € 120,10 (inclusief € 51,60 toeslag spoedaanvraag) 
Tot en met 17 jaar (5 jaar geldig)  € 36,95 € 88,55 (inclusief € 51,60 toeslag spoedaanvraag) 

U betaalt de kosten op het moment dat u de ID-kaart aanvraagt.

Contact met de gemeente

U bent welkom in het gemeentehuis in Gulpen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.

Afspraak maken