Reclames op onze telefoon of op straat verleiden ons dagelijks om iets te kopen. Een leuk bloesje of de nieuwste sneakers zijn met een paar klikken besteld. Maar wat als u iets koopt terwijl u er eigenlijk geen geld voor heeft? Dan kunt u in de problemen komen. Heeft u geldzorgen of moeite om rekeningen te betalen? Dan kunt u gratis hulp krijgen.
Iedereen kan geldproblemen krijgen, weet Patricia Faessen van Kredietbank Limburg. Zij spreekt met jongeren, ouderen, mensen zonder én met werk. “Ze hebben bijvoorbeeld schulden door een hoge studieschuld of een verslaving. Maar ik zie ook ouders met meerderjarige thuiswonende kinderen. Ze krijgen geen kinderbijslag meer en vragen geen kostgeld. Voor hen wordt het leven duurder.”
Achteraf betalen
Maud Troquet en Kristel Jakobs, beiden maatschappelijk werker bij Trajekt, zien ook hoe social media invloed heeft op geldproblemen. “Niet alleen jongeren kopen merkkleding die ze online zien, maar ook hun ouders. Ze willen niet dat hun kind buitengesloten wordt. Als je dan kiest voor ‘achteraf betalen’, kan het misgaan. Zeker als je uiteindelijk moet betalen, maar er te weinig op je rekening staat.”
Vroegsignalering
Als rekeningen vaker niet worden betaald, kan er een achterstand ontstaan. Ook bij het betalen van belangrijke kosten, zoals de zorgverzekering, energie, water of huur. Als mensen na een herinnering nog niet betalen, moeten woningcorporaties, zorgverzekeraars en energie- en drinkwaterbedrijven dat melden bij de gemeente. “Vroegsignalering noemen we dat”, vertelt consulent Sabine Severius die deze meldingen ontvangt. “Het is bedoeld om mensen zo snel mogelijk te helpen. Bij een kleine betaalachterstand bel ik mensen op en bedenken we samen een oplossing. Gaat het om meer problemen, dan bezoek ik ze thuis, samen met Trajekt.”
Administratie op orde
“Wij bekijken dan samen waar de geldproblemen vandaan komen”, zegt Maud. “Soms ligt de oorzaak bij stress of een moeilijke relatie. Daar kunnen we mee helpen. Ook kunnen we betalingsregelingen aanvragen en zorgen dat de administratie weer op orde komt. Als de schulden erg hoog zijn en iemand steeds meer geld tekort komt, gaat Patricia mee op huisbezoek.”
Inkomsten en uitgaven
Soms schrikken mensen daarvan. “Bij het horen van de naam Kredietbank denken ze dat een bewindvoerder alles overneemt. Maar dat is niet zo”, benadrukt Patricia. “Ik help om inzicht te krijgen in de financiën. Niet iedereen heeft geleerd hoe ze hun geld moeten beheren. Samen bekijken we alle inkomsten en uitgaven. Of iemand niet méér uitgeeft dan kan. Ook ga ik na of er geen dubbele verzekeringen zijn afgesloten. En ik check of iemand alle toeslagen en vergoedingen krijgt waar hij recht op heeft. Hiermee kunnen we mensen al een eind op weg helpen.”
Wij staan voor u klaar
Patricia, Kristel, Maud en Sabine hebben veel ervaring en doen hun werk graag. Kristel: “Als we zien dat mensen weer rust vinden in hun leven en hun financiën onder controle krijgen, dan doet ook ons dat goed. Heeft u zorgen om geld? Wacht niet langer. Natuurlijk is het niet makkelijk om daarover te praten. Maar hoe eerder u om hulp vraagt, hoe beter. Zo voorkomt u dat kleine problemen groot worden. Alle hulp is gratis en vertrouwelijk. Wij helpen u graag.”
Zoekt u gratis hulp bij geldzorgen? Zo bereikt u ons:
- Maud Troquet en Kristel Jakobs van Trajekt bereikt u via het algemene nummer van Trajekt op 043 – 763 00 00 of gulpen-wittem@trajekt.nl
- Patricia Faessen van Kredietbank Limburg is elke woensdag van 9.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis in Gulpen. Loop gewoon binnen, een afspraak is niet nodig. U kunt Patricia van maandag tot en met woensdag ook bellen op 088 – 101 99 87. Op andere dagen bereikt u de Kredietbank via 088 – 101 99 99 of info@kblb.nl
Contact met de gemeente
U bent welkom in het gemeentehuis in Gulpen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.
14 043 (vanuit het buitenland +31 43 8800 600)
Bezoekadres: Willem Vliegenstraat 12, 6271 DA Gulpen
Postadres: Postbus 56, 6270 AB GulpenNu gesloten
Morgen: 9.00 - 16.30 uur